کنکور

معرفی دانشگاه علمی کاربردی و نظام آموزشی پودمانی

دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشگاهی دولتی و وابسته به وزارت علوم تحقیقات وفناوری است. تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در مهرماه سال ۱۳۷۱ به تصویب رسیده است .بیش از ۲۰۰ مرکز آموزشی این دانشگاه در کلان‌شهر تهران قرار دارد. این دانشگاه در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری خبرگی اقدام می‌کند.

اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی

هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی فراهم آوردن موجبات مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیر دولتی برای آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور می‌باشد به نحوی که دانش‌آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آن‌ها محول می‌شود، دانش و مهارت لازم را کسب نمایند.

 سیستم آموزشی دانشگاه علمی کاربردی

این سیستم آموزشی با بهره گیری از مدل Community college ایالات متحده امریکا که شامل۲۲۰۰ مرکز آموزش Education Center می‌باشد و به ارائه درجه دانشگاهی در رشته های تعمیرات، برق کاری، صنعت و … در مقاطع مختلف فوق دیپلم و لیسانس می‌پردازد. برای اولین توسط آقای دکتر ابتکار ( پدر خانم دکتر ابتکار رئیس فعلی سازمان محیط زیست کشور) به ایران آورده شد و تنها سیستم Education center از نوع مهارت آموزی در ایران می‌باشد.

 انواع  نظام های آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی

  • کاردانی فنی
  • کاردانی حرفه ای
  • کارشناسی حرفه ای
  • مهندسی فناوری
  • کارشناسی حرفه ای ارشد
  • مهندسی فناوری ارشد
 نظام آموزشی پودمانی چیست؟

از آنجا که در این دانشگاه، در کنار آموزش های معمول ترمی، نظام آموزش پودمانی نیز مورد توجه است.

منظور از نظام آموزشی پودمانی، آموزشهای منفصل و تفکیک شده است که در آن مهارتهای شغلی در مجموعه بسته های آموزشی مجزا ( پودمانهای مستقل ) به فراگیران آموزش داده می‌شود. هریک از پودمانها، مهارت خاص و مستقلی را ایجاد می نماید تا در عین حال در کنار سایر پودمان ها و نهایتاً منجر به مدرک کاردانی شود. در آموزشهای پودمانی سعی در بالا بردن سطح توانمندی‎های مهارتی و تخصصی ویژه می‌باشد ، لذا آموزشهای فنی و حرفه‌ای محور قرار می‌گیرد.

نحوه ارائه واحد در هر پودمان

در هر پودمان بطور متوسط ۱۲ واحد به دانشجو ارائه و مجموع کل واحدها در مقطع کاردانی حدود ۷۵ واحد می باشد که در مدت زمانی ۲ تا ۲/۵ سال در ۶ پودمان آموزشی (و گاهی تا ۳/۵ سال در ۹ پودمان آموزشی) به دانشجو ارائه خواهد شد. (معمولاً هر سال حداکثر ۳ پودمان ارائه می‌شود).

تفاوت دوره های پودمانی و ترمی

در دوره های پودمانی بر خلاف دوره های ترمی که دانشجویان مجاز به انتخاب واحد می‌باشند و واحد ها به صورت اختیاری اخذ می‌گردد چون درس ها یا واحد ها در قالب بسته های مهارتی است و درس های هر مهارت نیز مشخص است، دروس به صورت اجباری ارائه می‌شود .
نمره قبولی در دوره های ترمی ۱۰ می‌باشد ولی در دوره های پودمانی ۱۲ می‌باشد. همچنین دوره های ترمی امتحان جامع ندارد ولی در دوره های پودمانی دانشجویان پس از اتمام کلیه پودمان ها باید در امتحان جامع شرکت کنند و پس از قبولی به آنها مدرک ارائه خواهد شد. امتحان جامع شامل چند درس تخصصی هر رشته خواهد بود.
رشته های پودمانی بر خلاف ترمی، معافیت تحصیلی ندارند و  با توجه به حجم کم مطالب نسبت به زمان ارائه دوره و انعطاف پذیری بالای آن، بیشتر برای افراد شاغل در دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی مناسب می‌باشد.
این دانشگاه همچنین پودمان مدیریت خانواده را با عنوان دوره غیر ضروری (حین کار) در دو مقطع کاردانی و کارشناسی به متقاضیانی که فرصت حضور در کلاسها را ندارند ارائه می‌کند.

  • مهران فرزادمهر

دانشگاه علمی کاربردی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی